De Vespa primavera is misschien wel de meest populaire retro scooter en dat is niet voor niks. Door de ongekende hoge kwaliteit is de scooter erg degelijk. De primavera heeft geen plastic maar metalen kappen en een top motor. Hiernaast heeft hij een hoop luxe door zijn LED lampen, usb port, boordcomputer en een speciaal voorwiel. Het voorwiel zit maar aan een kant vast.
De vespa primavera euro 5 heeft een 49cc i-get-motor die gekalibreerd is om de prestaties te verbeteren, verbruik nog lager te maken en betere sportprestaties bij alle weersomstandigheden te bereiken. De i-get-motor doet dat met 3 distributie kleppen, 1 uitlaat en 2 inlaatkleppen en electronische injectie. De i van intelligent komt van de geïntegreerde barometrische censoren die de carburatie en verbranding constant bewaakt en aanpast.
De vespa primavera euro 4 heeft uiteraard ook een goede motor, hij stoot iets meer uit dan de euro 5 en daar komt ook het verschil vandaag. Brandstof motoren moeten steeds schoner worden en ook die van scooter, hierdoor moeten ze steeds voldoen aan de euro wetgeving. De euro 2 en 3 waren al ingevoerd en in 2018 is euro 4 ingevoerd, dat betekent niet dat u er niet meer mee mag rijden maar dat ze niet nieuw verkocht mogen worden.
Piaggio begon scooters te maken na de tweede wereldoorlog, zij maakten de scooters van oude vliegtuigonderdelen. De eerste werd Vespa genoemd wat wesp betekend door zijn vorm en zachte gezoem. De Vespa primavera is een oud klassiek model dat tientallen jaren niet meer gemaakt werd. Nu is hij een tijdje terug met zijn klassieke vorm maar met alle nieuwe technologie. De vespa sprint is een opvolger van de van de Vespa S, deze lijn scooters hebben een sportief uiterlijk. Naast de strakke vormgeving is de Vespa sprint een waardige opvolger met zijn sportieve rijgedrag. Door de wendbaarheid en snelheid is de sprint een perfecte stadsscooter.